Interim vs. Secondment: Avainerojen ymmärtäminen

Yleinen18.9.2024

" Kaksi yleisesti käytettyä tapaa tuoda juridista tukea organisaatioon ovat interim- ja secondment-järjestelyt. "

Kuten liiketoiminta yleensäkin, myös yritysten lakiasiainhallinta on yhä monimutkaisempaa ja vaatii joustavuutta, tiedon omaksumiskykyä sekä asiantuntemusta nopeasti muuttuvissa olosuhteissa ja uusien säädösten ymmärtämisessä. Yrityksille on olennaista pystyä hyödyntämään erilaisten juristien osaamista joustavasti ja tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla. Kaksi yleisesti käytettyä tapaa tuoda juridista tukea organisaatioon ovat interim- ja secondment-järjestelyt. Vaikka nämä termit voivat vaikuttaa samankaltaisilta, ne viittaavat erityisesti erilaisiin työskentelytapoihin ja rooleihin. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on auttaa ymmärtämään interim- ja secondment-juristijärjestelyjen avainerot, ja ymmärtää kumpi vaihtoehdoista on sopivin yrityksen sen hetkiseen tarpeeseen.

Interim-juristi: Kokenut asiantuntija osana tiimiäsi

Mikä on interim-juristi?

Interim-juristi on kokenut ammattilainen, joka siirtyy yritykseen työskentelemään tiiviisti osana sen päivittäistä toimintaa. Tällaiset juristit ovat tyypillisesti työskennelleet monilla toimialoilla ja erilaisissa yrityksissä in-house lakimiehinä tai pääjuristeina, ja he tuovat mukanaan syvää ymmärrystä yritysjuridiikan monista eri osa-alueista, johtamisesta ja projektien läpivienneistä. He eivät toimi vain ulkopuolisena neuvonantajana, vaan asettuvat yrityksen sisäiseen rooliin, jossa he osallistuvat organisaation päätöksentekoon ja riskienhallintaan, työskentelevät tiiviisti johdon ja muiden asiantuntijoiden kanssa sekä ottavat usein vastuun yrityksen lakiasioista.  Heidän kokemusta voidaan hyödyntää esimerkiksi prosessien ja sopimuspohjien kehittämiseen ja organisaation kouluttamiseen. Interim-juristin motivaationa on usein hektinen ja kokonaisvaltainen työ kiinteästi osana liiketoimintaa ja päätöksenteko sekä yrityksissä jo aiemmin kerrytetyn osaamisen hyödyntäminen.

Interim-juristi tiimissä

Interim-juristien työskentely on luonteeltaan hyvin intensiivistä: he tulevat fyysisesti osaksi yrityksen arkea ja toimintaa. Heidän roolinsa on paljon syvempi ja sitoutuneempi kuin perinteisen ulkoisen juristin, sillä he osallistuvat päivittäiseen päätöksentekoon ja toimivat osana johtoryhmää tai keskeisiä projektitiimejä.  Tällainen työskentelytapa mahdollistaa sen, että interim-juristi elää ja ymmärtää yrityksen kulttuurin, sen haasteet ja tavoitteet. Interim-juristin kanssa työskentelevät ihmiset eivät näe häntä vain ulkopuolisena asiantuntijana, vaan osana organisaatiota, mikä helpottaa yhteistyötä ja luottamuksen rakentamista – tämä on myös interim-juristin päämäärä ja itselleni myös yksi onnistumisen mittareista.

Koko tiimi käytössäsi

Tapoja on monia, mutta ainakin Laissan Interim-juristin mukana tuleva lisäetu on se, että vaikka kyseessä on yksittäinen henkilö, hän tuo mukanaan koko Laissan osaamisen ja työkalut, kuten sopimuspohjat. Tämä tarkoittaa, että erityistä asiantuntemusta vaativissa työtehtävissä, interim-juristilla on mahdollisuus konsultoida Laissa-kollegoitaan ja hyödyntää heidän osaamistaan. Tämä voi olla erityisen arvokasta tilanteissa, joissa yrityksellä on tarve laaja-alaiseen tukeen, mutta se ei halua tai pysty palkkaamaan useita juristeja eri osaamisalueilta. Interim-juristi pystyy hyödyntämään toimistonsa kollektiivista tietoa ja tuomaan sen asiakasyrityksensä käyttöön juuri silloin, kun sitä eniten tarvitaan.

Milloin interim-juristi on oikea valinta?

Interim-juristi voi olla erinomainen ratkaisu, kun yrityksen on muutoksen keskellä, kuten fuusioiden tai yritysostojen aikana.  Tällöin interim-juristi voi ottaa täyden vastuun projektin juridisista asioista ja varmistaa, että riskit otetaan huomioon ja että ne ymmärretään. Interim-juristin työskentely tapaan kuuluu jo lähtökohtaisestikin, että he pystyvät reagoimaan nopeasti ja työskentelemään intensiivisesti, mikä on elintärkeää tällaisissa tilanteissa. Toisena tilanteena, jossa interim-juristin käyttö voi olla perusteltua, on henkilöiden vaihdoksiin liittyvät tilanteet. Jos yrityksen in-house-juristi tai General Counsel poistuu tehtävistään yllättäen tai jää pidemmälle vapaalle, interim-juristi voi astua tilapäisesti johtamaan lakiosastoa varmistaen, ettei toiminta pysähdy ja liiketoiminta saa jatkuvasti juridista tukea ja mahdollinen tiimi esihenkilön. Myös muuttuva liiketoimintaympäristö voi vaatia erityisosaamista. Kun yrityksellä on tarve erityiselle juridiselle asiantuntemukselle, interim-juristi voi tarjota juuri sitä osaamista, mitä tarvitaan – oli kyseessä sitten uudelle toimialalle tai markkinoille siirtyminen tai uuden säädöksen implementointi organisaatiossa.

Secondment-juristi: Tilapäinen siirto toimistosta

Secondment-järjestely

Secondment-järjestelyssä asianajo- tai lakitoimiston juristi siirretään tilapäisesti työskentelemään yrityksessä in-house -tehtäviin. Usein secondment-juristit ovat nuorempia lakimiehiä, jotka ovat uransa alkuvaiheessa ja haluavat saada kokemusta työskentelystä yritysjuristina. Toisin kuin interim-juristit, secondment-juristit eivät yleensä ota vastuuta koko lakiosastosta tai yksittäisestä toiminnosta, vaan heidän roolinsa on usein rajatumpi ja liittyy tiettyihin projekteihin tai tehtäviin. Koska kokemusta ei ole vielä ehtinyt useinkaan kertyä yrityksen in-housena työskentelemisestä, eikä välttämättä vielä toimistossakaan työskentelyä ole vuosikausia takana, secondment -juristi saattaa tarvita enemmän tukea ja opastusta organisaation omilta juristeilta. Secondment-järjestely mahdollistaa kuitenkin yritykselle joustavan ja nopean tavan lisätä juridista asiantuntemusta ja työvoimaa ilman pysyvää rekrytointia. Kuten interim-juristiakin, yritys voi hyödyntää secondment-juristin osaamista juuri niin kauan kuin sitä tarvitaan, ilman pitkäaikaista sitoutumista tai resursointia.  Secondment-juristeilta saattaa myös löytyä erityisosaamista, jota yritys juuri sillä hetkellä tarvitsee. Secondment-järjestely hyödyttää lähettävää toimistoa. Toimisto saa mahdollisuuden syventää asiakassuhdettaan, ja juristi puolestaan saa käytännön kokemusta yrityksen sisäisistä juridisista prosesseista ja erittäin hyvän näköalapaikan asiakasyrityksen liiketoimintaan. Secondment-järjestelyssä on useita etuja: yritys voi hyödyntää secondment-juristia, kun yritys kohtaa tilapäisen kasvavan työmäärän, esimerkiksi suuren projektin, yritysjärjestelyn tai vaativien neuvotteluiden aikana, tai kun yrityksen omat juristit ovat työllistettyjä sellaisissa.  Yritys voi hankkia secondment-juristin oman in-house juristin sijaiseksi tai täydentämään omaa tiimiä jonkun erityisosaamisen saralla – mihin molempiin toki voidaan käyttää interim-juristiakin.

Suomen Asianajajaliiton valtuuskunta on julkaissut asianajajia velvoittavan secondment-ohjeen B24, joka on ollut voimassa 1.9.2023 alkaen.

Yhteenveto: Milloin valita interim ja milloin secondment?

Interim-juristia ja secondment-juristia voidaan siis käyttää aika lailla samalla tavalla.   Molemmat ovat nopeasti saatavilla, niistä pääsee myös nopeasti eroon, he tuovat osaamista yritykseen erilaisissa tilantessa ja tekevät työtä yrityksen tiimeissä. Pääasiallinen ero taitaakin olla kokemuksen määrä. Interim-juristi on oikea valinta, kun yritys tarvitsee kokeneen, syvällisesti sitoutuvan asiantuntijan, joka voi ottaa vastuuta koko lakiosastosta ja joka voi tuoda mukanaan myös lähettävän lakitoimiston laajemman osaamisen. Interim-juristi on ihanteellinen muutostilanteissa, joissa juridinen tuki on kriittistä ja tarvitaan nopeaa reagointia, laaja-alaista näkemystä ja iän mukanaan tuomaa rohkeutta ottaa kantaa asioihin. Secondment-juristi puolestaan sopii tilanteisiin, joissa yritys tarvitsee lisäresursseja tiettyihin projekteihin ja joissa halutaan vahvistaa yhteistyötä asianajo/lakitoimiston kanssa. Secondment on erinomainen ratkaisu, kun juristin tekemän työn tarve on rajatumpi ja selkeä ja kun ohjausta on tarjolla asiakasyrityksessä.  Molemmissa malleissa yritys saa jatkossa yrityskohtaista erityistietoa omaavan juristin käyttämäänsä toimistoon helpottamaan yhteistyötä jatkossa ja yrityksessä työskentelyn aikana juristiin luodut henkilökohtaiset suhteet helpottavat ja nopeuttavat juristin hyödyntämistä jatkossa.

Kirjoittajat:

Hanna Kotola

Interim-juristi

Laissa Oy

Erkki Hyvärinen

Interim-juristi

Laissa Oy